2016. már 30.

Zöldségek és gyümölcsök jótékony hatásai

írta: Xiren
Zöldségek és gyümölcsök jótékony hatásai

Összegyűjtöttem pár alapvető zöldségnek, gyümölcsnek a jótékony hatásait. Ha van még kérés, hogy miket szedjek össze, hagyjatok kommentet. :)

Alma

Az almában előforduló fő antioxidánsok főleg az alma héjában vannak jelen: quercetin glycosid, a phloretin glycosid, a chlorogénsav és az epicatechin. A flavonoidok emellett erősítik az immunrendszert, rákmegelőző-, gyulladáscsökkentő tulajdonsággal bírnak, segítenek a vírusok és baktériumok leküzdésében, májvédő szerepet is betöltenek. Összességében védik az egészségünket.
Segíti az emésztést, ami leginkább a rosttartalmának köszönhető. Rosttartalmának egyharmadát a pektin adja, mely javítja az anyagcserét, savtartalma pedig a bélmozgást serkentve kedvez az emésztési folyamatoknak. A székrekedés és hasmenés egyaránt orvosolható vele. Megköti a bélben a rákkeltő (carcinogén) anyagokat, így csökkenti a vastagbél daganatok kialakulásának kockázatát. Fontos a koleszterin elleni harcban, és kiváló hatású cukorbetegség esetén is, mivel a vékonybél falát bevonva csökkenti a cukor felszívódását. A légutak tisztításával a gyulladás leküzdésében játszik szerepet.

Piros alma
Antioxidánsokat tartalmaz, magas C és B vitaminokban, beta caritonban.

Zöld alma
DNS megóvo hatása van polifenol és flavonoid tartalma miatt. Jótékonyan hat a memóriára és a köszvényre.



Angol zeller

A zeller hatásosan pusztítja el a baktériumokat és gombákat a vesékben, a belekben, illetve a gyomorban. Ezen kívül pedig fokozza az alhasi vérkeringést, így segíti a szervezetünk méregtelenítését és fokozza az energiaellátásunkat. A zellernek egyik fontos gyógyászati szerepe a vesék tisztítása és ezzel együtt a vízhajtó funkciója. Amellett, hogy élénkíti a vesék működését, a homok, illetve vesekőképződést is gátolja, illetve segíti a kihajtási folyamatot. A zellerben nagyon sok fontos vitamin és ásványi anyag megtalálható. Többek között nagy mértékben tartalmaz nátriumot, de ezen kívül még tartalmaz kalciumot, magnéziumot, foszfort, illetve természetes vas forrásként is alkalmazható. A zeller olyan az idegrendszerünk számára fontos vitaminokat tartalmaz, mint a B vagy B12 vitamin. A zeller fogyasztásával akár csökkenthetjük a stressz kellemetlen hatásait, de a zellerben található olajok jótékony hatása miatt a hiperaktív gyermekeknek is javasolt a zöldségből készült ital fogyasztása.


Brokkoli

Magas folsav tratalma segíti a szövetek regenerálódását. A tudósok úgy tartják, hogy az anyag, ami a brokkoli szívre és érrendszerre gyakorolt jótékony hatását eredményezi, a sulforaphane. A brokkoli gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban, értékes vegyületekben és fontos növényi rostokban. Kutatások azt is kimutatták, mennyire jótékony hatású többféle rákbetegség, továbbá az áttétképződés megelőzésében. Különösen prosztata-, végbél- és hólyag-, valamint petefészekrák esetében jutottak kutatók biztató eredményre a brokkoli-fogyasztás betegség leküzdésében betöltött szerepét vizsgálva. Bőrfiatalítóként, szépségmegőrzőként éppúgy értékes, mint csonterősítőként. A benne található úgynevezett fitovegyületek gátolják a pajzsmirigy túlzott hormontermelését. Rendkívül magas antioxidáns-tartalma következtében valóságos ízületőr, de az ízületi gyulladások leküzdésében is rendkívül hasznos. A magas vérnyomással küzdők számára is valóságos gyógyzöldség – nem csupán keringésjavító, de óv a vérszegénység ellen, sőt energiával is felölti a szervezetet. A szürke hónapokban jelentkező túlzott fáradékonyság kiküszöbölésében pedig különösen fontos a fogyasztása. Az emésztési problémákkal küzdők számára is jó hír, hogy a káposztafélékhez képest lényegesen könnyebben emészthető.


Cékla

Mindenekelőtt sok káliumot tartalmaz, ami hozzájárul a test fiziológiai táplálásához, az izmok és az állóképesség növeléséhez, de ezenkívül gazdag még kalciumban, foszforban, vasban, kénben, valamint az antioxidáns tulajdonságú A-, B- és C-vitaminokban, valamint sok benne a magnézium, a nátrium és a kálium ezenkívül tartalmaz betaint is, ami fontos a szív- és érrendszer egészsége számára. Ezenkívül a cékla hatóanyagainak köszönhetően csökkenti a homociszteint, ami káros hatással lehet az erekre, így hozzájárul a szívbetegségek, a stroke és a perifériás érbetegségek kialakulásának megelőzéséhez. A betain a folsavval, a B6-vitaminnal és a B12-vitaminnal együttműködve látja el ezt a feladatot. A cékla véd a májbetegségek és a túlzott alkoholfogyasztás káros hatásaival szemben, segít leküzdeni a fehérjehiányt és kezelhető vele a cukorbetegség. A céklalé továbbá csökkenti a vérnyomást, segít megelőzni a szív- és érrendszeri megbetegedéseket is.


Citrom

"Vizelethajtó, jótékonyan hat a szervezet ph értékére, valamint koleszterincsökkentő hatású. A citrom serkenti az emésztést és erősíti a gyomrot. Mivel sok benne a C-vitamin, segíti a meghűléses betegségek megelőzését. Bioflavon-tartalma vértisztító hatású, regenerálja a véredényeket. Bélféreghajtó és puffadásgátló hatása is van. A citromlé fokozza a nyálelválasztást, csillapítja a szomjúságot, mivel oldja és eltávolítja a szervetlen sókat.

A citromlé hígítva is elpusztítja a kolera-, a diftéria- és a tífuszbaktériumokat. Szinte nincs olyan betegség vagy gyengeségi állapot, amin a citrom ne segítene. A citrom az egyik leghatásosabb vírusölő, kitűnő szer a megfázás ellen is. "


Cukkini

"A cukkini segít karbantartani a szívünket és hatásosan küzd az érelmeszesedés ellen. Kifejezetten alacsony a kalóriatartalma (10 dkg cukkiniben 15 kalória található), egyáltalán nincs benne koleszterin. Tartalmaz többek között káliumot, foszfort, cinket, magnéziumot és kalciumot is, ezen felül gazdag A-, B1-, B2- és B6-vitaminokban is. Kiváló folsavforrás, illetve pozitív élettani hatás rejlik még magas rosttartalmában is.
Béta-karotin és C-vitamin tartalmának köszönhetően védi az érfalakat, csökkenti vagy akár enyhíti az asztmát, illetve segít megakadályozni az ízületi és reumatikus panaszokat is. Rendszeres fogyasztása a prosztata problémák ellen is megoldást nyújthat. Kiváló antioxidáns-forrást jelent szervezetünk számára, ennek tudható be, hogy csökkenti a káros sejtmutációk kialakulásának kockázatát."


Gyömbér

Jó gyomorégésre, egyéb gyomor panaszokra, gyulladáscsökkentő hatású. Görcsoldó, hányingercsökkentő, gombaölő, gyulladáscsökkentő, fertőtlenítő, antibakteriális, antivirális és köhögéscsillapító hatásai szinte csodákat tesznek a szervezetünkkel. A gyömbér gazdag forrása az A-, C-, E- és B-komplex vitaminoknak, ezenkívül sok magnéziumot, foszfort, káliumot, szilíciumot, nátriumot, vasat, cinket, kalciumot és béta-karotint tartalmaz. A gyömbér csökkentheti a vércukorszintet és növelheti az inzulin és a cukorbetegség kezelésében használt más orvosságok hatékonyságát. A gyömbért régóta használják szíverősítőnek. Csökkenti a koleszterinszintet és megelőzi a vérrögképződést, ezáltal csökkenti az éreredetű szívbetegségek kialakulásának kockázatát is. Mivel sok káliumot tartalmaz, a gyömbér nagyon jó hatással van a szívre, a benne lévő mangán pedig védelmet nyújt a szív, az erek és a húgyutak számára is. A reggeli rosszullétekben szenvedő terhes nők számára is segítségül lehet a gyömbér, mivel hasonló hatást fejt ki, mint a B6-vitamin. A gyömbér azonnali felüdülést nyújthat a rosszullétből, hányingerből vagy szédülésből. A gyömbérnek erős gyulladáscsökkentő tulajdonságai vannak, így az ízületi gyulladás, a reuma, vagy a térd degeneratív ízületi gyulladása okozta fájdalom kezelésére is kiváló.


Káposzta

Magas az A, C, E és B vitamin, valamint antioxidáns tratalma. Segít erősíteni az immunrendszert és hozzájárul a szabadgyökök megfékezéséhez. Aminosavakban a káposzta igen gazdag, mely a gyulladások ellen fejti ki áldásos hatását. A makuladegeneráció megelőzésében a káposztában levő béta-karotin játszik szerepet. A peptikus-, illetve a gyomorfekélyek gyógyíthatók káposztafogyasztással. A káposztalé fekélyellenes tulajdonságokkal bír, magas a glutamin-tartalma. A káposzta antioxidánsokban gazdag, védi a bőrt a szabadgyökök károsító hatásai ellen és a megelőzi a bőr öregedését.


Kelkáposzta

Telis tele van kálciummal, gyulladáscsökkentő hatású, magas az antioxidáns, valamint A és C vitamin tartalma is. Egyrészt kiválló csonterősítő, a szervezet remekül tudja hasznosítani a magnéziumot és a kálciumot együttesen. Vérnyomás szabályozó hatása van a benne megtalálható kálciumnak és káliumnak együtt, valamint remekül hat a szabályos szívverésre, a szívműködésre. Másodsorban kitnően hasznosítható a rákos megbetegedések kialakulása ellen, mivel nagy mennyiségben találunk benne béta-karotint. Ez nagy mértékben elősegíti a szervezet és az immunrendszer jó működését. A káposztában található A-vitamin ajánlani szokták gyulladásos megbetegedésekre, és az E-vitamin tartalma ezt még jobban elősegíti. Az idegrendszerre és az emésztésre jótékony hatással van a B-vitamin tartalma, viszint ha a B-vitaminhoz még csatlakozik 1-2 ásványi anyag (pl mangán és magnézium), akkor többszöri fogyasztása után sokkal kiegyensúlyozottabbank érezzünk magunkat. A kelkáposztában pedig egyaránt megtalálható mind a két fontos alkotó elem.


Lilakáposzta

Az antocián az ami a káposzta vöröses színét adja és egyre több bizonyíték van rá, hogy az antocián véd a rákos megbetegedések ellen, és emellett serkenti az agyműködést és védelmet nyújt a szívnek is. A lilakáposzta csodálatos ásványi- és vitaminbomba, található benne kálium, kalcium, foszfor, vas, jód, kén, valamint A-, B-, C- és U-vitamin, hihetetlenül erősíti az immunrendszert, részt vesz a sejtek védelmében és regenerációjában, segít a máj méregtelenítésében, enyhíti a gyulladást, és mindenféle gyomor- és emésztési problémára jó hatással van. Csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint az agyvérzés kockázatát, mivel meggátolja a vérrögök képződését. A káposzta növeli az étvágyat és javítja az emésztést. Étkezés után hosszabb ideig a jóllakottság érzetét kelti, ezért a fogyókúrázóknak is ideális táplálék.


Padlizsán

A héja öregedésgátló hatású.  Nagy mennyiségben találhatunk benne karotint, A, B1-, B2-,és C-vitamint és számos ásványi anyagot; kálciumot, káliumot, nátrium, foszfort, vasat, magnéziumot. Legértékesebb anyagai a héjában vannak.
A padlizsán fogyasztása különösen ajánlott cukorbetegeknek, illetve reumában vagy máj- és vesebetegségben szenvedőknek. Vérképző, vizelethajtó, bélgyulladást gátló és emésztést fokozó hatású. Túlzott gyomorsav-termelődésben és gyomorfekélyben szenvedőknek nem ajánlott a fogyasztása.

Amerikai kutatások szerint a padlizsán antocianin- (a flavonoidok közé tartozó növényi festékanyag) tartalma segíti a C-vitamin hasznosulását, szerepet játszhat a rákbetegek kezelésében, a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, továbbá csökkenti a koleszterinszintet, és növeli a "jó", vagyis a védő hatású HDL-koleszterin szintjét a vérben. Az antocianin serkentő hatással van a különböző agyműködési funkciókra is; a vegyület többek között a vöröskáposztában is megtalálható.

A padlizsánban lévő nem felszívódó (abszorbeált) flavonoidok a gyomor- és béltraktusban intenzív átalakulási folyamatokon mennek keresztül, aminek a végén egyszerű fenolsavak keletkeznek: ezek a vegyületek már könnyen felszívódnak a vékonybél nyálkahártyáján keresztül. Az egyszerű fenolsavak antioxidáns, rákmegelőző hatású vegyületek. A gyógyászatban a padlizsán terméskivonatát máj- és epebetegségek kezelésére ajánlják. Az indiai természetgyógyászat szerint a zöldség idült asztmában és hörghurutban is jó hatású lehet.


Répa

Magas A vitamin tartalmú, emiatt erősíti a szemet, a bőrt, a fogakat és az ínyet. Magas karotinoid tartalma csökkentheti a szívbetegségek kockázatát.
Az édeskés, rostban rendkívül gazdag sárgarépa tisztítja a bélrendszert, erősíti a lépet és a hasnyálmirigyet, javítja a máj működését, serkenti a hulladékanyagok kiürülését, vízhajtó hatással rendelkezik, továbbá oldja a lerakódásokat a szervezetben, például a különféle köveket.
Gazdag szilíciumtartalma következtében erősíti a kötőszöveteket, és fokozza a kalcium-anyagcserét, ezáltal a zsírégetés hatékonyságát is növeli. Mindemellett felhígítja az epét, ezért hasznos a székrekedés kezelésében is.
Megszünteti az emésztési zavarokat, közöttük a gyomorsavtúltengést és a gyomorégést, valamint kihajtja a belekből a rossz felszívódásért felelős, rothadást okozó baktériumokat. A lúgos hatású sárgarépa továbbá megszünteti a savas vér következtében létrejött állapotokat, emellett, mivel az antioxidáns béta-karotin - A-provitamin - leggazdagabb forrása, védelmet nyújthat a rák ellen is.


Spenót

Nem véltelen volt Popeye nagy kedvence, a zöldségfélék közül benne van a legtöbb fehérje, 3 gramm található minden100 grammban. Serkenti az emésztést, emellett magnéziumtartalmának köszönhetően idegnyugtató és vérnoymásszábályzó hatása is van. A, B és C-vitamin tartalma kifejezetten jótékony. Mivel immunrendszer erősítő, így csökkenti a mell, tüdő, hasnyálmirigy és bélrendszeri daganatok kialakulásának kockázatát, valamint a vércukorszintet. Vérnyomásszabályzó hatása révén a magas vérnyomást valamelyest kordában tartja, az alacsony által okozott fáradtságérzetet is orvosolja. Antioxidáns hatása véd a szív és keringési problémákkal szemben. Antibakteriális és gombaellenes.


Uborka

Semlegesíti a savasságot, szilikon és kén tartalma segíti a haj növekedését, héja feszesíti a bőrt. Segíthet enyhíteni a székrekedésen. Mindemellett remek A és C vitamin, valamint kálium és folsav forrás. Az uborka tartalmazza azt a hormont, ami mindenképp szükséges a hasnyálmirigy sejtjeinek inzulintermeléséhez, ez pedig nagyon fontos a cukorbetegeknek. Emellett steroltartalma miatt a szakértok szerint csökkenti a koleszterinszintet. A benne lévo rostok, kálium és magnézium pedig vérnyomásszabályozóként muködnek. Így az uborkát nemcsak magas, de alacsony vérnyomásúaknak is érdemes rendszeresen fogyasztaniuk. Továbbá alacsonyan tartja a szervezet húgysavszintjét, így a vesék egészségesebbek lesznek. Szilícium-dioxid-tartalma miatt erősíti a kötőszöveteket, sárgarépalével keverve pedig megköti a húgysavat, ezzel pedig enyhíti a köszvényt és ízületi fájdalmat.

Szólj hozzá

gyümölcs egészség fogyás recept zöldség lúgosítás alapanyagok jótékony prés juice joe cross fat sick and nearly dead juice receptek